Dakar Rustdag - Motoren

10-01-2015 Iquique
Bivak DakarVandaag dan eindelijk de rustdag. Zoals gisteren al bleek, was Jeroen er echt aan toe. Vooral de etappe van vrijdag viel hem echt heel zwaar. Maar goed, het was wel fantastisch dat hij aankwam in Iquique. Vanmiddag belde hij en vertelde dat hij goed geslapen had en, ook belangrijk, heel goed ontbeten. De afgelopen dagen is wel gebleken dat dat wel een lastig punt is voor hem. Hij probeert er toch van alles in te krijgen voor vertrek maar dat komt er soms ook weer uit (moet er niet aan denken, spaghetti om vijf uur ’s morgens). Nu neemt hij elke keer wat extra eten mee in zijn rugzak en ook boterhammetjes op een makkelijke plek in zijn jas. De ontbijtkoekrepen en stroopwafels doen het goed gedurende de race. Ook af en toe een gel onderweg en hersteldrank bij aankomst dan komt het wel weer goed.

Ik probeer hem duidelijk te maken hoe jullie allemaal enorm meeleven en hij vindt het superleuk en bedankt jullie allemaal voor alle hartverwarmende berichten, waar dan ook. Het gaat echt aan hem voorbij maar ik bewaar alle reacties, alle mailtjes enz. zodat hij alles kan lezen als hij terugkomt.

Hieronder zie je een foto van het gecombineerde Honda-Maxxis bivak. Aan de ene kant van de vrachtwagen zitten alle kisten en onderdelen voor de drie motorrijders (deel met rode tent) en de andere kant van de vrachtwagen wordt gebruikt voor de service van Kees Koolen met zijn quad. Omdat Kees ook bij het Maxxisteam hoort, staan ze elke keer bij elkaar. Volgens Jeroen is het wel heel rustig geworden omdat er één Coronel uit ligt en die ander toch steeds ergens anders overnacht haha. Helaas moest Kees ook opgeven waarmee het aan de andere kant van de vrachtwagen ook aanmerkelijk stiller is.

Bivak Iquique

Er staat weer een interview met Jeroen op Rallymaniacs; je kunt horen dat het hem niet in de koude kleren is gaan zitten en dat hij het echt niet onderschat de komende week. Geen enkele dag is het makkelijk en de komende week hebben de motoren niet één maar twee marathonetappes. Voeg daarbij de lange specials en het is wel duidelijk dat hij het echt niet cadeau krijgt. Gelukkig bekijkt hij het echt van dag tot dag en elke dag is er eentje. Morgen is er dus de eerste marathonetappe.

De marathon etappes van Dakar

Voor wie dat begrip niet kent even wat uitleg, normaal gesproken komt Jeroen in het bivak en geeft hij zijn motor aan Gerwin. Die gaat dan met de motor aan de gang, afspuiten met lucht, checklist afwerken, nieuwe banden, schone olie of wat er dan ook vervangen of gerepareerd moet worden en de volgende ochtend staat de motor weer spic en span aan de start.

Bij een marathonetappe is er geen normaal bivak. De serviceverleners blijven in Iquique en alle motorrijders moeten het maar zelf uitzoeken. Zaak om alles heel te houden want er is weinig mogelijkheid om dingen te repareren. Geen nieuwe banden, geen schone olie etc. etc. Alles wat er gedaan kan worden, moeten de rijders echt zelf doen. De reis voert naar Bolivia, langs het beroemde zoutmeer. Ze krijgen daar te eten en te drinken en worden in slaapzalen ondergebracht dus je snapt het al. Zwaar! De volgende dag gaan ze terug naar Iquique en dan mogen ze wel van dat enorme duin af. De auto’s hebben vandaag hun marathonetappe; hun rustdag en die voor de vrachtwagens is de twaalfde. Van woensdag op donderdag hebben de motoren nog een keer een marathonetappe. Zucht, wordt al moe als ik er aan denk. De auto’s en vrachtwagens hebben vandaag de proef gereden die de motoren morgen doen en het is verschrikkelijk slecht weer geweest. Veel regen en spekgladde paden (natte feshfesh, wat een nachtmerrie). Dat belooft nog wat. Ben benieuwd of de route aangepast wordt.

Toch net nog een telefoontje uit het bivak. Hij lag heerlijk op een stretcher in de schaduw te niksen. Is toch naar de fysio geweest en die had hem fijn geknepen overal. Voelt zich stukken beter!!

Etappe 7 van Iquique naar Uyuni in Bolivia

Eerst een verbinding van 392 km en dan de proef van 321 km gevolgd door een klein stukje verbinding naar het bivak. In totaal 717 km. Het is nog maar de vraag of ik hem morgen aan de telefoon kan krijgen omdat het niet duidelijk is of hij bereik heeft. Misschien een heel snel berichtje of telefoontje dat alles ok is. We gaan het zien!

Dakar Etappe 7

Etappeverslagen Dakar

Na elke Dakar etappe wordt er hier zo snel mogelijk een verslag geplaatst waarin u leest hoe de etappe voor mij is verlopen.

Lees verder..

Etappes Dakar 2015

De rijders en teams zullen meer dan 9.000 kilometer moeten afleggen om heelhuids terug te keren naar Buenos Aires. Zie hier het overzicht van de Dakar 2015 Etappes.

Lees verder..

Mijn Motor & Team

Tijdens de Dakar rij ik op een HT- Rallyraid geprepareerde HONDA, mijn serviceteam tijdens de Dakar 2015 is tevens HT-Rallyraid en zeer ervaren team met bewezen goede service.

Lees verder..

Jeroen van Daele

In 2015 maak ik met de motor mijn debuut in de Dakar Rally. Gelukkig heb ik al enige ervaring met rally's. Wilt u meer weten over mij en mijn voorbereiding voor de Dakar?

Lees verder..