Dakar Etappe 9 - Iquique / Calama

13-01-2015 Calama
Vandaag een hele andere dag. Zoals al eerder vermeld, sprak ik Jeroen vanmorgen voor de etappe van start ging. Een hele andere Jeroen, op zijn gemak en goed uitgeslapen. Er werd nog steeds heel hard gewerkt aan zijn motor maar het is allemaal gelukt. Hij kon gewoon starten. Als 81ste mocht hij weg voor een relatief korte etappe maar wel met een hele lange proef. De reis ging van Iquique naar Calama, nog net in Chili maar al wel met de neus richting Argentinië. De auto’s en vrachtwagens hadden hun rustdag achter de rug en reden dezelfde route en proef.

Volgens Jeroen was het geen fijne dag. Hij is tien uur onderweg geweest voor 450 km. dus dat is een gemiddelde van 45 km. per uur. Niet echt hard dus.

Na een stukje verbinding kwam een stenig deel gevolgd door 50 km. duinen. Daar had hij wel lekker gereden, vooral omdat het zo fijn was te rijden met een motor die weer kon schakelen. Daarna een lang drekkig deel met veel feshfesh. Stoffig en knoedelig rijden. Veel stenen, keien, wegvloeiende ondergrond en meer van die narigheid. Hij heeft ook wel heel ingehouden gereden want hij wilde geen risico’s nemen met de motor.

Hij reed eigenlijk de hele dag ergens tussen de 55e en 65e plek wat natuurlijk op zich al een prestatie was. Langzaam maar vastberaden zagen we hem van waypoint naar waypoint rijden. Dat waren er best veel trouwens, wonderlijker wijs was er geen waypoint 9 in de hele rij opgenomen. Gedurende de dag werd ook wel duidelijk dat sommige rijders ‘m wel vonden en anderen niet.

Jeroen is lang op zoek geweest om dat punt te halen (waypoint is elektronisch controlepunt dat signaal geeft als je binnen een bepaalde afstand van dat gemarkeerde punt bent gekomen). Hij wilde het per sé hebben want hij was bang dat ze bij het uitlezen zouden vinden dat hij wel een potje maakte van die waypoints. Hij heeft er immers gisteren ook twee gemist en dat is wel zo’n beetje de limit qua etappe. Misschien heeft het nog consequenties voor het klassement want veel rijders hebben ‘m dus niet gehaald. Overigens beschreef hij hoe dat er uitziet in de omgeving van zo’n waypoint. Omdat het al wat later was, kwamen de auto’s al de proef op en dan zie je een hele tros auto’s als dwazen heen en weer en in rondjes razen om dat goede punt maar te vinden. Gevaarlijk ook.

Dakar Etappe 9

Foto dankzij Leon Kaan die Jeroen over de finish zag komen! Er zijn verder nog geen foto's van deze etappe online, die zullen we plaatsen zodra ze online staan.

Al met al een dag om niet heel blij van te worden, hij heeft weinig tot niets meegemaakt en was blij dat hij er was. Het is geen fijn bivak want het is één grote stofbende. Nu alles maar klaar maken voor de tweede marathonetappe. Douche zoeken met motorbril op, eten en roadbook kleuren, just another day at the office☺. Hij staat op de 76e plek, direct achter Alain Duclos (top 10 rijder) notabene, geestig.

We gaan richting Buenos Aires! Op naar de finish!

Goed nieuws is natuurlijk ook dat Daan en ik morgenavond vertrekken naar Buenos Aires. We gaan alles op alles zetten om bij het eind van de laatste proef te zijn as. zaterdag. Wat de verslagen betreft, wordt het een beetje anders. Morgenavond is er geen verslag want als Jeroen aankomt, zitten wij ergens boven de Atlantische Oceaan. In Buenos Aires probeer ik contact te houden met Jeroen en dan mail ik een soort verslag naar Charrel en hij zet het dan op Facebook en ook op de site. Er komen dus geen mails meer, tot we terug zijn. Elke dag de site www.jeroennaardakar.nl en/of de Facebookpagina even checken, dan staat daar hopelijk nieuws. Ik zal proberen, als ik wifi heb, ook ff wat te posten op Facebook. Kijk voor een overzicht van de dag ook op de Facebookpagina van HT Rally Raid. Ook de kaartjes van de volgende dag vind je daar klokke half zes.

We vliegen samen terug naar huis en komen maandag de 19e ’s morgens om 11.50 uur op Schiphol aan met vlucht KL792 uit Sao Paulo. Ik vermeld dit maar hier want om iedereen die het vraagt te wappen, is wat lastig….. Laten we hopen dat hij met een Dakardiploma in zijn hand de aankomsthal inkomt.

Etappe 10: van Calama naar Salta

Een lange verbinding opnieuw over de Andes van 385 km. Dan de proef van 371 km afgesloten door een verbinding van 135 km / Total 891 km. In Salta is een marathonbivak, weer zonder service dus.

Dakar Etappe 10

Etappeverslagen Dakar

Na elke Dakar etappe wordt er hier zo snel mogelijk een verslag geplaatst waarin u leest hoe de etappe voor mij is verlopen.

Lees verder..

Etappes Dakar 2015

De rijders en teams zullen meer dan 9.000 kilometer moeten afleggen om heelhuids terug te keren naar Buenos Aires. Zie hier het overzicht van de Dakar 2015 Etappes.

Lees verder..

Jeroen van Daele

In 2015 maak ik met de motor mijn debuut in de Dakar Rally. Gelukkig heb ik al enige ervaring met rally's. Wilt u meer weten over mij en mijn voorbereiding voor de Dakar?

Lees verder..

Mijn Motor & Team

Tijdens de Dakar rij ik op een HT- Rallyraid geprepareerde HONDA, mijn serviceteam tijdens de Dakar 2015 is tevens HT-Rallyraid en zeer ervaren team met bewezen goede service.

Lees verder..