Vraag het aan Jeroen

Na de Dakar finish heb ik de Jeroen naar Dakar Facebook Fans de leukste, gekste en beste vragen laten verzinnen over mij en mijn deelname aan de Dakar Rally. Ik heb een selectie gemaakt van de 22 leukste vragen en hier lees je nu mijn antwoord!

Waarom wilde je zo graag aan de Dakar Rally meedoen?

Dakar heeft voor mij altijd iets magisch gehad, een haast onbereikbare uitdaging. Al vanaf de jaren negentig volgde ik de rally op tv. Gerard Jimmink was mijn Dakarheld. In 2006 zijn we in Marokko op de proef en bij de finish daarvan beland. “Als ik nou zelf eens aan de start kon staan” dacht ik.. Om te beginnen heb ik kleinere rally’s gereden en anderhalf jaar terug dacht ik: “Nu of nooit..”

2. Hoe heb je jezelf hiervoor getraind? Had je advies van rijders gevraagd die hem al eerder hebben gereden?
Vanaf driekwart jaar van te voren heb ik iedere dag op mijn atb gezeten of hardgelopen (meestal door de week) In het weekend probeerde ik één of twee keer op de motor te zitten en heb veel off-the-roadritten of enduro’s gereden. Daarnaast heb ik kwalificatie-rally’s gereden. Marcel Snijders (reed vijf keer Dakar) en Erik Kofman (twee keer) gaven me de meest waardevolle adviezen.

3. Was je voldoende voorbereid achteraf gezien en wat zou je anders doen als je nog is mee zou doen?
Eigenlijk was ik heel goed voorbereid, er ging heel veel goed. Kleding, motor, service, conditie, rijden, medisch allemaal goed. Alleen het eten bleef een lastig punt, daar had ik meer aan moeten voorbereiden en testen. Eigenlijk was ik twee weken hongerig.

4. Wat vond je het minst leuke van de Dakar rally?
Goh, daar moet ik echt over nadenken, want het was allemaal even mooi als lastig. Toch was het minst leuke het feit dat je nooit één minuut overhad. Als je binnenkwam dan moest er gelijk van alles gebeuren en daarna snel proberen te slapen omdat de volgende morgen de wekker weer rond vier-vijf uur ging.

5. Welke gedachte maakte dat je doorzette op de rottigste momenten?
Er was geen moment dat ik aan opgeven dacht. Van te voren had ik erover nagedacht hoe ik mezelf zou oppeppen als het nodig was, maar ik ging gewoon door. Op een gegeven moment kom je in een soort “flow” en dan is opgeven geen optie.

6. Wanneer was je het meest 'naar de klote'?
Vooral op de achtste dag toen het laat was en loodzwaar om de motor de laatste meters over de finish te duwen, was ik het meest kapot. Ik herinner me dat ik een fles water over m’n hoofd heb leeggegooid terwijl ik op m’n knieën op de finishlijn zat. Toen ben ik wel heel diep gegaan.

7. Ben je hier door veel kilo's kwijt geraakt?
Zeker vier en een halve kilo.

Jeroen van Daele

8. Wat heb je allemaal gegeten tijdens de rally en eet je ook tijdens het rijden?
In het bivak kun je 24 uur per dag goed eten. Om vier uur ’s morgens nam ik alleen yoghurt met muesli en smeerde broodjes voor onderweg of tijdens de verbinding. Veel jongens namen pasta voor ontbijt, maar dat kreeg ik er niet in. Gedurende de dag nam ik stroopwafels, ontbijtkoek, sportrepen en gels. ’s Avonds kan je in het bivak weer gewoon goed eten.

9. Rijden jullie altijd alleen, of met iemand samen?
Ik heb veel alleen gereden, maar er wordt ook samen gereden. Na een paar dagen zit je toch een beetje in een groepje met hetzelfde tempo en kom je dezelfde rijders vaker tegen.

10. Zonder wie had en zou je het niet kunnen doen?
Het is al vaak gezegd en daarom klinkt misschien een beetje afgezaagd, maar het is echt zo dat ik het niet had gekund zonder de steun van Jaqueline tijdens het voortraject en tijdens de Dakar zelf. Verder was Gerwin(de monteur van HT Rally Raid) onmisbaar voor me. Zonder hem was ik niet bij de finish gekomen.

11. Heb je eigenlijk oordoppen in overdag en 's nachts?
Allebei, dus op de motor en tijdens het slapen. Die vrachtwagens in het bivak maken ze ieder dag weer opnieuw lijkt het wel, wat een herrie. De hele nacht staan er overal generatoren te draaien en als het hele zootje weer in elkaar zit, laten ze de motoren van auto, truck of motor proefdraaien.

12. Was je verrast door de temperatuurverschillen?
Dat hadden we helemaal niet verwacht natuurlijk. Van te voren, tijdens een training van de ASO (organisator Dakar) kregen we wel te horen dat het in de eerste dagen wel heel heet kon worden maar dat het zo extreem zou worden, kon niemand van te voren bedenken.

13. Wat doe je in je vrije tijd als je geen wedstrijd of geen trainen hebt?
Nou, eh, in werken gaat wel veel vrije tijd zitten…. Even serieus. Ik rij vaak motor en ga ook met Daan mee naar zijn trialwedstrijden. Daarnaast oefenen we hier in de buurt.

14. Hoe ga je met de eventuele stress om als je de weg niet kan vinden en je tank is bijna leeg?
Proberen rustig te blijven en nadenken over een oplossing. Gerard Jimmink zei heel wijs “probeer dingen vóór te zijn”. Dus als het er naar uitziet dat je het niet haalt met brandstof, probeer het eerder op te lossen.

15. Wat voor navigatie gebruikte je om de Waypoints te vinden?
Je moet met het roadbook de route vinden en als je op 800 meter van het waypoint bent, springt er een pijl aan op je GPS. Die wijst je naar het waypoint. Je rijdt er dan naartoe en als je er bent (op 90 meter afstand) dan gaat de pijl op de GPS weer uit.

16. Wat vind je van alle (social) media aandacht?
Geweldig natuurlijk, hoewel ik er tijdens de rally geen idee van hadden dat het allemaal zo groot was geworden. Je leeft zo afgesloten in die twee weken omdat je je concentratie niet mag verliezen. Ik was zó verbaasd toen ik na de finish terug in het hotel ontdekte hoeveel mensen met me meegeleefd hebben. Via Facebook en de site heb ik zo ongelofelijk veel en vooral mooie reacties gekregen. Kippenvel!!

Jeroen van Daele - Dakar 2015

17. Met wie ben je het meest opgetrokken?
Met Erik Klomp, mijn teammaat en Gerwin Messing, mijn monteur, had ik het meeste contact.

18. Vanaf het moment dat je besloot om mee te doen: Wat was je grootste uitdaging, behalve de finish halen? En wat je grootste voldoening, behalve de finish halen?
Grootste uitdaging: zorgen dat je iedere dag weer aan de start staat zonder al te veel schade aan mijn lichaam en mijn motor. Grootste voldoening: eerste was aan de start staan, toen de rustdag halen en daarna was het elke dag weer een kick om aan te komen. Heel langzaam maar zeker krijg je dan toch hoop dat het allemaal goed zal gaan.

19. Waar denk je aan onderweg? Zoveel kilometers, ben je dan constant met het rijden bezig of dwalen je gedachten ook wel af?
Tijdens de proeven kun je alleen maar op de route letten, maar op de verbinding droom je wel eens weg. Uit verveling herhaalde ik de teksten van nummers die op mijn I-pod staan.

20. Hoe vaak heb je gedacht: "Jezus Ik kap ermee, ben d'r helemaal klaar mee." (en dus even vaak gedacht: "Nee ik zet door, opgeven is geen optie. ik kan het"?
Vreemd genoeg heb ik dat geen moment gedacht. Doorgaan was de enige optie. Adrenaline misschien??

21. Denk je dat je dit avontuur ooit nog een keer aangaat?
Daarvoor is nu nog te vers. Daar moet ik nog even over nadenken. Het heeft op alle vlakken wel wat energie gekost.

22. Denk je dat je zoon Daan dit avontuur ooit aangaat? Zo ja, zou je met hem meegaan?
We moeten zien of hij het echt leuk vindt. Hij moet zijn eerste Enduro-rit nog rijden, en daarna misschien een eenvoudige rally. Ik zou het leuk maar ook wel heel spannend vinden, je wilt toch niet dat er iets gebeurt. In de Dakar waren dit jaar drie vaders en zonen. Die reden samen en kwamen allemaal aan.

Etappeverslagen Dakar

Na elke Dakar etappe wordt er hier zo snel mogelijk een verslag geplaatst waarin u leest hoe de etappe voor mij is verlopen.

Lees verder..

Support "Jeroen naar Dakar"

Wilt u mijn Dakar 2015 avontuur supporten? Vanaf € 100 kunt u een zeer nuttige bijdrage leveren! Als "Jeroen naar Dakar" supporter laten wij u niet met lege handen staan!

Lees verder..

Sponsor "Jeroen naar Dakar"

Zonder sponsors geen Dakar! Wilt u sponsor worden van mijn Dakar 2015 avontuur op de motor? U krijgt er een hoop voor terug, alvast bedankt!

Lees verder..

Mijn Motor & Team

Tijdens de Dakar rij ik op een HT- Rallyraid geprepareerde HONDA, mijn serviceteam tijdens de Dakar 2015 is tevens HT-Rallyraid en zeer ervaren team met bewezen goede service.

Lees verder..

Etappes Dakar 2015

De rijders en teams zullen meer dan 9.000 kilometer moeten afleggen om heelhuids terug te keren naar Buenos Aires. Zie hier het overzicht van de Dakar 2015 Etappes.

Lees verder..

Jeroen van Daele

In 2015 maak ik met de motor mijn debuut in de Dakar Rally. Gelukkig heb ik al enige ervaring met rally's. Wilt u meer weten over mij en mijn voorbereiding voor de Dakar?

Lees verder..