Dakar Etappe 2 - Villa Carlos Paz / San Juan
05-01-2015 Villa Carlos Paz
Tjonge, wat een dag vandaag. Het was lang, het was stoffig en het was heel erg heet. Van te voren was al aangekondigd dat dit de langste special stage zou worden; 518 kilometer op snelheid met ruim 100 km. verbinding maar dat het zo zwaar zou worden, had niemand verwacht. Gelukkig kreeg ik rond half tien een verlossend sms-je: “OK!”. Pffft, zucht van verlichting.
Jeroen is vanmorgen als 149ste gestart, om even over half acht, lokale tijd. Dat is vrij achterin maar in het eerste deel van de proef schoof hij langzaam maar zeker naar voren. Op een gegeven moment zelfs als 124ste en dat betekent een enorme verbetering, ergens heeft hij dan virtueel 25 andere rijders ingehaaldâș, toch?. Het was een mooi deel van de proef, zo’n 180 m. door een bergpas en hij reed keurig langs alle waypoints.
Tot aan de eerste tankstop ging het ook goed. Niet te gek want de krachten moesten een beetje gespaard worden voor de rest van de proef. Hij reed samen met een groep andere rijders, dat is wel comfortabel. Tijdens de tankstop heeft hij echter veel tijd verloren omdat hij heel lang moest wachten voor hij benzine kreeg. Dat was behoorlijk vervelend omdat hij daarmee de aansluiting met de groep rijders miste.
Daarna belandde hij in een heel lastig stuk met veel feshfesh. Hoewel behoorlijk zwabberend, was dat nog wel te doen. Het nadeel als je achterin rijdt, is wel dat de auto’s gestart zijn en zij motoren gaan inhalen. Zeker de kopgroep ramt rücksichtslos overal doorheen met alle gevaar van dien. Er was maar weinig ruimte en dan wordt het behoorlijk link; blijkt ook wel maar daarover zo meer. De paden waren heel smal en links en rechts was het helemaal begroeid met pampagras. De sentinel rinkelde voortdurend maar Jeroen nam geen risico en ging vaak aan de kant. Daarmee raak je voortdurend uit je ritme en raak je steeds verder achterop. De temperatuur werkte ook niet echt mee want het was op een gegeven moment boven de veertig graden. Afkoelen door rijwind kan dan nog wel maar met al dat stof is dat niet optimaal. Op zich ging het wel, erg zwaar maar hij zat er niet echt doorheen.
Chaos op de special, wat nu?
Bij de tweede tankstop werd het echter een chaos. De ongeveer dertig tot veertig motoren die daar waren, kregen te horen dat ze niet verder mochten omdat het laatste deel van de proef (ong. 80 km.) voor de motoren werd geneutraliseerd. De organisatie durfde het niet aan om ze verder te laten gaan omdat het laatste deel té zwaar zou zijn. Het was té warm en er was een ongeluk gebeurd met de auto van Carlos Sainz, die een motorrijder had aangereden. De arme man is afgevoerd met een gebroken been, bleek later. Bah, bah, bah.
Het was nog niet helemaal duidelijk hoe dan verder te gaan en tot ieders verbazing kregen ze na ongeveer twintig minuten te horen dat ze toch verder konden. Affijn, iedereen hees zich weer in het pak en maakte zich klaar voor de strijd maar inmiddels was Etienne Lavigne de tourdirecteur, al helicopterend bij de tankstop aangeland en kwam het definitieve "Non". Gevolg: neutralisatie en iedereen via de verbindingsroute richting bivouac. Een klote stuk om te rijden volgens Jeroen. Wat dat betekent voor de plek in het klassement weten we nog niet, het lijkt er op dat hij de dag als 124 is gefinished! Er vindt een verrekening plaats met tijdstraffen, gerelateerd aan de tijd van de laatste rijder die het eind van de proef wel gehaald heeft. Jammer maar nou ja. Het nadeel is wel weer dat hij morgen achterin moet starten met alle consequenties van dien. Hij klonk gelukkig niet heel erg verslagen, voelde zich eigenlijk wel goed maar was blij dat hij in het bivouac was, en: niet gevallen vandaag! Toen ik hem sprak kwam de servicetruck kwam ook net binnenrijden dus dat was fijn. Het is nog warm in het bivouac, ik hoop dat hij toch nog goed kan slapen.
Etappe 3 - Weer een nieuwe kans!
Morgen weliswaar een kortere maar wel lastige en technische proef met veel stenen en ook duinen. De etappe is in totaal 657 km. met een verbinding van 282 km., een proef van 220 km. en dan nog weer een verbinding naar het bivouac van 155 km. Lastig en listig! Hopelijk hebben ze niet al te veel last van de auto’s, deze rijden nl. een kortere route. Dat betekent vaak wel dat de proeven van de motoren veel moeilijker zijn. We wachten het maar weer af….. morgen weer een dag.
Etappeverslagen Dakar
Na elke Dakar etappe wordt er hier zo snel mogelijk een verslag geplaatst waarin u leest hoe de etappe voor mij is verlopen.
Etappes Dakar 2015
De rijders en teams zullen meer dan 9.000 kilometer moeten afleggen om heelhuids terug te keren naar Buenos Aires. Zie hier het overzicht van de Dakar 2015 Etappes.
Mijn Motor & Team
Tijdens de Dakar rij ik op een HT- Rallyraid geprepareerde HONDA, mijn serviceteam tijdens de Dakar 2015 is tevens HT-Rallyraid en zeer ervaren team met bewezen goede service.