Dakar Etappe 8 - Uyuni / Iquique
12-01-2015 Iquique
Dit is het verslag van een held, mijn held! Op moment van schrijven is alles al weer geschiedenis maar wat was het een gruwelijke etappe.
Zoals jullie wel hebben kunnen zien op tv moesten de motoren terug naar Iquique als onderdeel van de eerste marathon. Natgeregende, verkleumde en soms onderkoelde motorrijders in Bolivia in een slaapzaaltje met kraakbedjes; de beelden zullen we niet snel vergeten. Jeroen was nog voor het donker binnen gelukkig. Veel slaap hebben ze niet gehad die nacht. Maar goed, zoals gezegd, ze moesten terug over een hele lange etappe met een hele lange proef, een neutralisatie en weer een kleine proef aan het eind om dat duin af te komen. Ze hebben zich weer in de natte kleren gehesen, de motoren zo goed en kwaad als het kon klaar gemaakt en hop maar weer.
Vanwege het slechte weer werd de start ruim een uur uitgesteld. Door het slechte weer heeft de wedstrijdleiding ook besloten om de proef met ong. 100 km in te korten. Dat betekende dat de neutralisatie nog veel langer zou duren. Ze gingen dus voor de derde keer in 10 dagen over de hoge passen in de Andes.
Zout water en motoren.. Geen goede combinatie!
De motoren moesten ong. 160 km over het enorme zoutmeer, Salar de Uyuni. Omdat het nog steeds zo regende, lag er een laag pekelwater op het zout en als ik zeg dat dat niet echt goed is voor je motor druk ik mij zeeeeeeeeer zachtjes uit. Jeroen kreeg direct al problemen met zijn versnellingsbak, al heel snel viel zijn vierde versnelling uit en hij moest nog 700 km!!
Enfin, dat is nog te doen maar al gaandeweg vielen de tweede en de eerste versnelling ook uit en dan heb je er nog maar eentje over…… Dan gebeurt er waar hij wel angst voor had, nl. dat achter elkaar de dominostenen omvallen. Het is me nog steeds niet duidelijk hoe hij het in godsnaam voor elkaar gekregen heeft maar hij heeft met die kapotte versnelling het gehaald tot aan de start van het tweede deel van de proef, 35 km duinen. Op zich ging dat ook nog wel maar de laatste hele hoge duinen vóór de afdaling kwam hij niet meer op.
Overleg gepleegd met het backoffice van het team (Mirjam) en hij is toen in overleg met haar gaan proberen om óm dat duin heen te rijden. Volgens Mirjam moest dat mogelijk zijn, vooral omdat het nog mudje vol stond met lokalen die niets liever doen dan afgepeigerde motorrijders te hulp schieten. Hij heeft de goede richting aangewezen gekregen door iemand en ze hebben hem over de rand geholpen want hij kon echt de zee al zien. Maar, tot overmaakt van ramp bleek niet het goede duin te zijn dus na 100 m belandde hij in allemaal stenen. Vraag niet hoe maar het is gelukt; is dat trialen toch nog ergens goed voor haha. Maar, het was dus één duin verder. Inmiddels ging alles een beetje roken en stinken en hij heeft van twee agenten wat olie gekregen om alles in werking te houden. En het werd donkerder, en donkerder, en donkerder.
Inmiddels had Henk (teambaas) met een chauffeur van Maxxis (de buren) een auto volgegooid met onderdelen en zij zijn op zoek gegaan naar Jeroen. Die ze niet vonden trouwens want al snel bleek dat het niet meer nodig was.
Al hobbelend is hij naar beneden gekomen en met behulp van weer nieuwe lokalen is hij in het goede stuk terecht gekomen. Met de finish in zicht kreeg hij een sleep van de Boliviaan Fabrizio Fuentes, rijder 81, en zo zijn ze samen het bivak ingerold onder donderend gejuich.
Rock bottom was bereikt..
Het was inmiddels 2 uur ’s nachts en ik ben maar zelden zo blij geweest dan toen ik van Mirjam het verlossende wapje kreeg dat hij binnen was. Daarna kreeg ik hem ongeveer een kwartier later aan de telefoon en, logisch, hij zat er helemaal doorheen. Tijdens het telefoongesprek kwamen Henk en de chauffeur weer terug en toen brak hij. Rockbottom noemen ze zoiets geloof ik. Het was een kort gesprek want hij moest direct eten, dat was er nl. de hele dag niet meer van gekomen. Wat een afschuwelijke dag en wat is hij ongelofelijk sterk. Natuurlijk weet ik dat wel maar dit was sterker dan sterk. Terwijl ik dit schrijf, krijg ik weer een brok in mijn keel.
Gelukkig belde hij vanmorgen voor de start van de proef nog even en dat maakte weer een hele hoop goed. De monteurs hebben de hele nacht doorgewerkt om zijn motor weer in orde te krijgen. Nieuw blok erin, nieuwe banden, kabelboom enfin, noem het maar op. En een nacht goed slapen doet wonderen want hij klonk weer een stuk beter. Het is een enorme prestatie dat hij deze etappe uitgereden heeft, want toen de rookwolken opgetrokken waren, bleken er zes toprijders uit de top 20 gevallen zijn, en is het aantal uitvallers gigantisch.
Deze etappe zal de wedstrijdleiding nog lang heugen, natuurlijk is het niet voor mietjes, deze tocht maar dat zoutmeer heeft niemand goed gedaan. Er is heel veel protest gekomen van rijders. Het was onverantwoord, té koud, té nat en té zout.
Alles welbeschouwd een verhaal dat je later tot in het bejaardenhuis nog blijft vertellen (zoals één van de andere rijders opmerkte). Wat mij betreft, eentje om heeeeeeel snel te vergeten.
Etappe 9: Het vizier richting Buenos Aires!
De 9e etappe gaat met het vizier gericht op Buenos Aires al een stukje richting huis! Jeroen kan weer lekker in zijn eigen tent kunnen slapen, het team gaat de motor weer volledig onder handen nemen en klaarmaken voor de volgende proef. De 9e etappe gaat van Iquique naar Calama. Eerst een kleine verbindingsroute van 51 km, gevolgd door een special van 450 km van vooral feshfesh en stenige bende! Na de finish nog een verbinding van 37 km. Totaal een etappe van 538km.
Etappeverslagen Dakar
Na elke Dakar etappe wordt er hier zo snel mogelijk een verslag geplaatst waarin u leest hoe de etappe voor mij is verlopen.
Etappes Dakar 2015
De rijders en teams zullen meer dan 9.000 kilometer moeten afleggen om heelhuids terug te keren naar Buenos Aires. Zie hier het overzicht van de Dakar 2015 Etappes.
Support "Jeroen naar Dakar"
Wilt u mijn Dakar 2015 avontuur supporten? Vanaf € 100 kunt u een zeer nuttige bijdrage leveren! Als "Jeroen naar Dakar" supporter laten wij u niet met lege handen staan!
Jeroen van Daele
In 2015 maak ik met de motor mijn debuut in de Dakar Rally. Gelukkig heb ik al enige ervaring met rally's. Wilt u meer weten over mij en mijn voorbereiding voor de Dakar?